Un studiu recent realizat de experti in domeniu, scoate la iveala un secret nebanuit. Cum a fost posibil ca Cina cea de Taina sau Monalisa sa fie atat de apreciate? Simplu. Raspunsul se afla in cele doua maini ale lui Leonardo da Vinci.
Marele artist si om de stiinta italian era… ambidextru.
Analiza stiintifica si tehnologica a dezvaluit si o schita ascunsa, necunoscuta, a unui peisaj, realizat tot de Leonardo, pe spatele lucrarii originale, scrie a1.ro.
„Este o adevarata revolutie in domeniul studiilor despre Leonardo”, a declarat directorul Uffizi, Eike Schmidt.
Rezultatele studiului au fost anuntate cu o luna inainte de marcarea a 500 de ani de la moartea maestrului florentin, pentru care muzee din toata Europa au organizat expozitii si evenimente care sa celebreze viata celui responsabil de atatea capodopere precum „Mona Lisa”.
Primul sau desen este datat 5 august 1473, pe cand Leonardo avea 21 de ani, si prezinta un peisaj cu valea raului Arno si Castelul Montelupo, chiar langa Florenta.
Cunoscuta sub numele de „Peisaj 8P”, potrivit numarului sau de inventar, lucrarea are inscrisuri pe partea din fata, de la dreapta la stanga, asa cum Leonardo obisnuia sa scrie, care arata data. Pe spate apare un text scurt, scris de la stanga la dreapta, care face referire la un contract informal.
Analiza celor doua texte a confirmat ca ambele au fost scrise de Leonardo da Vinci si arata ca artistul putea sa scrie perfect folosind ambele maini.
„Leonardo s-a nascut stangaci, dar a fost invatat sa scrie cu mana dreapta de la o varsta frageda”, a explicat istoricul de arta Cecilia Frosinini. „Privind felul cum scria, inclusiv pe acest desen, se poate vedea cum caligrafia sa cu dreapta era educata si bine realizata”.
Spirit universal, Leonardo da Vinci a fost pictor, sculptor, arhitect, muzician, inginer, inventator, anatomist, geolog, cartograf, botanist si scriitor. Geniul creator si spiritul lui inventiv si-au pus amprenta asupra epocii, Leonardo da Vinci fiind considerat arhetipul omului renascentist, cu un spirit animat de o curiozitate nemaiintalnita pana atunci si inzestrat cu o imaginatie fara precedent.
Este considerat unul dintre marii inovatori ai picturii – fiind autorul celebrului portret ”Mona Lisa” si al frescei ”Cina cea de taina” -, un desenator desavarsit – ”Omul vitruvian” fiind un model in privinta studiului proportiilor – dar si un inventator de renume, concepand masini de zburat, un tanc, o masina de socotit si o masina automata de bobinat. A facut, de asemenea, mari descoperiri in domeniul anatomiei, ingineriei civile, opticii si hidrodinamicii, care, desi nu au fost publicate, au fost aplicate ulterior, influentand in mod categoric progresul stiintific.