Doar 20 de minute petrecute în natură, fie că facem o plimbare sau pur şi simplu stăm pe iarbă, vor scădea nivelul hormonilor de stres, relevă un nou studiu. Cercetătorii au stabilit pentru prima dată cea mai eficientă doză de „pastilă de natură” pentru reducerea stresului.

O plimbare zilnică de 20 de minute într-un loc care te face să te simţi în contact cu natura va avea ca efect scăderea semnificativă a nivelului hormonilor de stres. Aceasta este constatarea unui studiu care a stabilit pentru prima dată care este cea mai eficientă „doză de natură” în mediul urban. Practicienii din domeniul sănătăţii pot folosi această descoperire, publicată în Frontiers in Psychology, pentru a prescrie „pastile de natură”, ştiind că au un efect real măsurabil.

„Ştim că petrecerea timpului în natură reduce stresul, dar până acum nu era clar cât de mult este de ajuns, cât de des să o facem sau chiar ce fel de experienţă în natură ne va fi de folos”, spune Dr. MaryCarol Hunter, de la Universitatea din Michigan şi principalul autor al acestei cercetări, relatează Science Daily.

„Studiul nostru arată că, pentru beneficii maxime în ceea ce priveşte reducerea eficientă a nivelului de cortizol, hormonul de stres, ar trebui sa petreceţi 20-30 de minute şezând sau mergând pe jos într-un loc care vă oferă senzaţia că sunteţi în natura”, explică specialistul.

Un remediu gratuit şi natural de ameliorare a stresului „Pastilele de natură” ar putea fi o soluţie ieftină pentru a reduce impactul negativ asupra sănătăţii care decurge din creşterea urbanizării şi a stilului de viaţă caracterizat de petrecerea timpului în interiorul locuinţei sau al biroului şi dominat de vizionarea unui ecran, fie că vorbim de telefon, laptop sau televizor. Pentru a asista practicienii din domeniul sănătăţii care caută îndrumări bazate pe dovezi cu privire la exact ce doză de „pastile de natură” să prescrie, Hunter şi colegii săi au proiectat un experiment care ar da o estimare realistă a unei doze eficiente.

În decursul unei perioade de 8 săptămâni, participanţilor li sa cerut să ia o „pastilă de natură” cu o durată de 10 minute sau mai mult, de cel puţin 3 ori pe săptămână. Nivelurile de cortizol, un hormon de stres, au fost măsurate din probele de saliva administrate înainte şi după o pilulă de natură, o dată la două săptămâni. „Participanţii au fost liberi să aleagă timpul, durata şi locul experienţei în natură, care a fost definit ca oriunde crede participantul că are ocazia să simtă că a interacţionat cu natura.

Au existat câteva constrângeri pentru a minimiza factorii cunoscuţi pentru influenţa lor asupra stresului: ieşirea în natură să fie făcută la lumina zilei, să nu fie combinată cu exerciţii aerobice şi să se evite utilizarea reţelelor sociale, a internetului, a apelurilor telefonice, a conversaţiilor şi a lecturii”, explică Hunter.

Durata optimă a unei „pastile de natură”

Ea continuă: „Acordarea flexibilităţii personale în experiment, ne-a permis să identificăm durata optimă a unei pilule de natură, indiferent când sau unde este luată, în condiţiile vieţii moderne, cu un grad mare de impredictibilitate a programului zilnic”. Designul experimental a fost nou şi în ceea ce priveşte alte aspecte. „Am abordat diferenţele de zi cu zi în ceea ce priveşte stadiul nivelului de stres al unui participant prin colectarea a patru mostre de salivă pentru a determina schimbarea nivelului de cortizol datorat unei „pastile natură”, spune Hunter. Natura va „hrăni”

Datele au arătat că doar o experienţă de douăzeci de minute în natură a fost suficientă pentru a reduce semnificativ nivelul de cortizol. Dar dacă aţi petrecut un pic mai mult timp în natură, 20-30 minute de şedere sau de mers pe jos, nivelurile de cortizol au scăzut la cea mai mare rată a acestora. După aceasta, beneficii suplimentare de detensionare continuă să crească, dar cu o rată mai mică. „Practicienii din domeniul sănătăţii pot folosi rezultatele noastre ca o regulă bazată pe dovezi cu privire la durata necesară pentru ca tratamentul prin „pastile de natură” să funcţioneze”, spune Hunter.

„Acesta oferă primele estimări privind modul în care experienţele în natură influenţează nivelurile de stres în contextul vieţii cotidiene normale”, mai arată specialistul. Hunter speră că acest studiu va constitui baza cercetărilor ulterioare în acest domeniu.

„Abordarea noastră experimentală poate fi folosită ca un instrument pentru a evalua modul în care vârsta, genul, sezonalitatea, capacitatea fizică şi cultura influenţează eficacitatea experienţelor naturale asupra stării de bine. Acest lucru va permite prescripţiile personalizate de pilule pentru natură, precum şi o perspectivă mai clară asupra modului pentru a proiecta oraşe şi programe de bunăstare pentru public”, conchide acesta.

Author

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *