In ultimii ani, autoritatile din Cluj-Napoca au facut investitii majore din fonduri europene in tot ceea ce inseamna transport public. Modernizarea liniilor de tramvai care strabat orasul din inima Transilvaniei era necesara nu doar din motive de eficienta a traficului, ci si din cauza poluarii sonore intense si a deteriorarii strazilor din jur. Dar proiectele cu bani europeni nu s-au oprit aici: autoritatile au atras investitii importante pentru achizitia de tramvaie, autobuze electrice si automate de bilete, reabilitarea strazilor care tranzitau liniile de tramvai modernizate, constructia de piste si statii de inchiriat biciclete.

“Reabilitarea liniei de tramvai in municipiul Cluj-Napoca au fost unele dintre primele proiecte. Spun ca au fost mai multe proiecte pentru ca a fost impartita in doua tronsoane, primul tronson se refera la modernizarea liniei de tramvai din Manastur la intrarea din oras pana la Piata Garii, pana la gara, iar al doilea tronson de la Piata Garii pana in zona industriala, la capatul Bulevardului Muncii. Cele doua proiecte au insumat peste 25 de milioane de euro investite in reabilitarea liniei de tramvai. Proiectele au fost semnate in anul 2010 si au durat trei ani de zile implementarea. Au fost unele dintre cele mai importante proiecte din perioada Programului Operational Regional 2007-2013 care au fost finalizate cu succes si de care beneficiaza clujenii, in prezent”, explica Ovidiu Cimpeanu, directorul departamentului de dezvoltare locala — Cluj Napoca.

Liniile de tramvai modernizate strabat intreg orasul, fiind o cale de rulare dubla de peste 14 km.

Printre obiectivele proiectului se numara reducerea duratei de calatorie cu tramvaiul in oras, scrie extranews.ro.

“De exemplu, am reusit reducerea la jumatate a timpului de transport cu tramvaiul de la 40 de minute la 20 de minute pe tronsonul Manastur-Piata Garii dar alte beneficii importante au fost si reducerea poluarii, mai ales a vibratiilor si a zgomotului. O reducere cu peste 48% a nivelului de poluare fonica si o reducere a costului de mentenanta, cu peste 30% fata de tramvaiele vechi. Am avut si o reducere a consumului de energie electrica. Aceste tramvaie noi, dar si linia fiind modernizata am redus consumul electric cu peste 38%”, sustine Ovidiu Cimpeanu.

Desi aveau prevazute 46 de luni pentru realizarea celor doua proiecte, acestea au fost finalizate in aproximativ 32 de luni.

Proiect de ticketing

“Avem din nou un alt proiect finantat din fonduri europene, un proiect de ticketing prin care am introdus peste 70 de validatoare oras, de automate de bilete, de unde se pot cumpara abonamente, bilete cu tarif orar sau bilete pe liniile de transport in comun iar pentru cei care nu ajung la astfel de automate se poate cumpara biletul prin SMS. Exista si o aplicatie se numeste CTP Cluj, aplicatia companiei de transport public local prin care orice utilizator al transportului in comun poate sa observe, in timp real, cand din urmatoarele mijloace de transport in comun statia in care se afla. De asemenea, au fost amplasate mai multe statii monitoare pe care se poate observa timpul in care ajung mijloace de transport in comun in statie, din nou, in timp real, astfel incat clujenii sa poata sa stie exact cand soseste urmatorul mijloc de transport in comun”, a precizat directorul departamentului de dezvoltare locala.

Primul oras din Romania care a introdus autobuzele electrice

“Am achizitionat primele patru tramvaie noi — acele tramvaie mov. Avem deja cereri de finantare, depuse, de peste 100 de milioane de euro din fonduri europene pentru a achizitiona 24 de tramvaie, 50 de troleibuze noi si 30 de autobuze electrice noi. Acestea se adauga la investitiile pe care le-am avut deja. in transportul in comun. De exemplu printr-un program de cooperare finantat din fonduri elvetiene am achizitionat deja 11 autobuze electrice, fiind primul oras din Romania care a introdus autobuzele electrice, suta la suta nepoluante, in transportul in comun”, a mentionat Ovidiu Cimpeanu.

Reabilitarea strazilor si trotuarelor de pe traseul a liniilor de tramvai

“Odata cu modernizarea liniei de tramvai care se afla pe axul central al mai multor bulevarde din oras am realizat un alt proiect tot finantat din fonduri europene cu o valoare de peste 20 de milioane de euro – reabilitarea, practic, a strazilor, a trotuarelor din imediata apropiere a liniei de tramvai. Acest lucru ne a permis regandirea circulatiei in zona liniei de tramvai, crearea unor piete publice; de exemplu, in zona Pietei Garii am creat o piata publica moderna si in zona Operei Maghiare, din nou, noul spatiu public extins unde am plantat aliniamente de arbori, am creat spatii extinse pentru pietoni dar si pe zona centrala am reusit si crearea de piste de biciclete”, explica directorul departamentului de dezvoltare locala.

Statii de inchiriere biciclete

“Am avut un proiect finantat din fonduri europene prin care am construit 50 de statii de inchiriere biciclete, se numeste Cluj Bike. Acest proiect s-a dovedit a fi unul de succes, in zilele in care vremea este favorabila avem peste 2000 de utilizatori ceea ce, sigur, ne incurajeaza sa mergem mai departe cu extinderea infrastructurii pentru biciclete prin noi proiecte pe care le vom finanta atat din fonduri europene dar si din bugetul local. Pentru a descuraja utilizarea abuziva a sistemului, am ales sa fie doar o ora gratuit — pe urma, gradual, pe modelul marilor orase din Europa Occidentala, creste pretul de utilizare a sistemului Cluj Bike, astfel incat sa permitem utilizarea sistemului de catre cat mai multi cetateni”, explica Ovidiu Cimpeanu.

Author

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *