Ca romanii sunt gurmanzi nu mai este o noutate pentru nimeni. Ca, pentru multi dintre noi, sarbatorile inseamna multe mancaruri traditionale iarasi nu mai este o noutate.

Si nici faptul ca cei mai multi dintre noi ies din sarbatori cu destule kilograme in plus.

Pentru a ne ajuta sa depasim perioada sarbatorilor fara exces de kilograme si fara probleme digestive, reputatul medic Florin Balanica a realizat o lista de cumparaturi sanatoase pentru sarbatori, potrivit avantaje.ro

Regula pe care nu trebuie s-o uitam: “Ne hranim, nu mancam. Avem nevoie de nutrienti, nu de mancare”

Spre exemplu, carnea trebuie achizitionata, daca e posibil, de la producatori locali, care au hranit animalele cu porumb, grau, iarba si nutret fara niciun fel de adaosuri de chimicale. Desigur, carne este necesar sa fie cat mai proaspata.

“Preparatele si mezelurile trebuie sa contina ceea ce sunt, adica daca vorbim de lebar – ficat si condimente, daca vorbim de carnati – carne, grasime, condimente si tot asa. De cele mai multe ori, consumam altceva decat scrie cu litere mari pe eticheta”, spune dr. Florin Ioan Balanica.

Ce facem, insa, in situatia in care nu putem procura carne direct de la producatorii traditionali si trebuie s-o achizitionam din supermarket? “In aceasta situatie, trebuie sa urmarim ca produsul sa nu contina mai mult de 2-3 E-uri si proportia de sare si grasime. Nu uitati, ne hranim si nu mancam, cu nutrienti si nu cu mancare”, completeaza medicul.

Cum trebuie sa arate mesele de sarbatori

Medicul Balanica spune ca nici de sarbatori nu trebuie sa ne abatem de la principiile dietei sanatoase. Vrem sa ne simtim bine alaturi de cei dragi, nu sa fim balonati, constipati, cu reflux gastro-esofagian sau cu alte probleme digestive care ne strica buna-dispozitie.

Trei mese principale si doua gustari este regula pe care trebuie s-o respectam si de sarbatori.

“Corpul uman, in speta tractul digestiv, nu recunoaste felurile de mancare, ci nutrientii. In fapt, gustul dureaza doar cat este limba, in rest, vorbim de sanatate sau boala. Atunci cand ne gandim la mancare, trebuie sa ne gandim mai intai de toate la nutrient si mai apoi la gust“, spune medicul Florin Balanica.

Ne putem bucura fara probleme de gustul sarmalelor, daca alegem varianta dietetica. Sarmalele pot fi preparate din carne slaba de porc, mixata cu vita si amestecata cu mirodenii, condimente, varza murata.

Medicul ne recomanda sa incercam si supa de radacinoase fierte impreuna cu un rasol. “Le sugerez pacientilor mei sa prepare mancarea cu supa, si nu cu rantasuri sau prajeli, adica, in cazul nostru, sa fiarba sarmalele in supa, adaugand si radacinoasele dupa gust. Putem sa folosim piper boabe, foi de dafin, condimente si chiar un os cu carne slaba pentru gust. Orezul il putem inlocui cu ciuperci la gratar, tocate marunt”, ofera solutii medicul.

De sarbatori, dulciurile nu trebuie sa fie interzise

Asta chiar este o veste buna. Ce-ar fi sarbatorile fara cateva dulciuri sub brad? Consumul de dulciuri este recomandat atat timp cat acestea au o eticheta “curata”. Cu alte cuvinte, acestea trebuie sa contina cateva ingrediente de baza, fara zahar mult, coloranti si grasimi vegetale.

In schimb, ciocolata este permisa, dar doar daca indeplineste anumite conditii. “Exista o singura forma de ciocolata, cea neagra cu un procent ridicat de cacao, peste 70%. In rest, vorbim de orice altceva, dar de ciocolata nu. Recomand consumul moderat de ciocolata neagra, 2-3 cubulete, in prima parte a zilei si asociat cu activitate fizica adaptata”, recomanda medicul specialist in medicina stilului de viata, Florin Ioan Balanica.

Cum mancam cozonacul ca sa nu ne ingrasam
Nu este necesar ca desertul traditional de sarbatori sa ne ingrase. Medicul Balanica ne recomanda sa mancam cozonac cu iaurt sau cu chefir. “Personal, daca ar fi sa aleg, as alege sa consum cozonac langa un pahar de iaurt sau chefir degresat, in prima parte a zilei, adica la micul dejun sau prima gustare. Motivul este folosirea proteinei din iaurt pentru arderea carbohidratilor si a grasimilor prezente in cozonac”, spune medicul.

Avem voie si alcool!

Doar sa nu-l combinam cu grasimile sau zaharul! Altfel spus, nu bem la mese, ci intre mese!

Cum trebuie sa arate lista de cumparaturi sanatoase pentru sarbatori

In concluzie, sanatatea incepe cu citirea cu atentie a etichetelor, iar lista de cumparaturi sanatoase pentru sarbatori trebuie sa fie redusa la carne, lactate, legume, fructe si ciocolata de calitate. Mancarurile este recomandat sa fie consumate in cantitati mici si des.

Sa nu uitam de plimbarile lungi sau practicarea sporturilor de iarna, dupa fiecare masa abundenta.

Loading...
Author

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *